Zichtbare resultaten
De voortgang van de zichtbare resultaten is in te delen in de volgende categorieën:
Doorlopend | |
Uitgevoerd | |
In uitvoering | |
Niet uitgevoerd |
Zichtbaar resultaat | Voortgang | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
3.2.1 Onderwijs, jeugd en arbeidsmarkt | |||||||
Kansrijk Ontwikkelen: Amersfoorters ontwikkelen zich tot weerbare en competente volwassenen. | Bij de ontwikkeling en uitvoering van de focuspunten uit het Uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs (UPJO) werken we nauw samen met onze partners in de stad. Rond ieder focuspunt is een focusgroep van relevante stakeholders geformeerd. Eind 2023 is een apart bestuurlijk overleg tussen kinderopvang, primair onderwijs en gemeente ingesteld (LEA). Eind 2023 verscheen de tussenevaluatie van het UPJO 22-24. 1.Onderwijskansen Het onderwijs aan nieuwkomers is in 2023 verder uitgebreid. Toch is het niet mogelijk alle kinderen direct een plek op school te bieden. We constateren dat te veel jonge kinderen op school starten met een taalachterstand. M.b.v. een toeleidingsconsulent proberen we het bereik van de VVE* te vergroten. Ook bekijken hoe we de taalontwikkeling van kinderen van 0-4 kunnen versterken. Hierbij leggen we de link met Kansrijke Start en Kansrijk Liendert. Het programma ‘Kansrijk funderend onderwijs: overstap po-vo' is goed op stoom. Begin 2024 verschijnt een onderzoeksrapport naar onder- en overadvisering. Er is een onderzoek uitgevoerd naar het aanmeldbeleid op basisscholen. Schoolbesturen stellen op basis van de uitkomsten een plan van aanpak op. Zij hebben inmiddels een website gelanceerd over mogelijkheden voor opvang en onderwijs in Amersfoort en de procedure van aanmelding: Amersfoort voor Kinderen - Opvang & Onderwijs in Amersfoort Op 11 basisscholen en 2 VVE*-locaties is een social worker actief. Op 3 vo-locaties wordt het jongerenwerk op school ingezet. 2. Ondersteuning dichtbij We constateren dat meerdere jonge kinderen vanwege de ondersteuningsbehoefte niet terecht kunnen in de reguliere kinderopvang en met vier jaar de overstap naar het onderwijs nog niet maken. Zij zijn aangewezen op plek in een dagbehandeling. Op elke VO school is een AOJ team actief. Elk kwartaal is er overleg tussen gemeente (incl. leerplicht), wijkteams, SWV Eemland en de ggd. De samenwerking tussen de specialistische jeugdhulp en het onderwijs in de school (OSJ) wordt gemonitord. Door de samenwerking is er meer zicht op wat er aan specialistische jeugdhulp in de scholen wordt ingezet en wordt per school gekeken wat er speelt en of andere partners mogelijk iets kunnen betekenen. We verbeteren de ontwikkelkansen voor kinderen met een vrijstelling van de leerplicht door afspraken te maken tussen leerplicht / ggd / swven in de TOM tafels (Team ontwikkel mogelijkheden). Er is een startfoto leerlingenstromen gemaakt voor de regio waar te zien is hoeveel leerlingen in een andere regio naar school gaan en andersom. Daarnaast is ook het leerlingenvervoer in beeld gebracht. Op de regiosite verbinding jeugdhulp en onderwijs - Bureau Regio Amersfoort staan de thema’s/opgaven waarop we regionaal met elkaar samenwerken. Voor 2023 is een nieuwe samenwerkingsagenda opgesteld. 3. Wijkgericht werken 4. Integrale kindvoorzieningen Door de gemeente en Samenfoort is gewerkt aan een aantal aanpassingen van de raamovereenkomst doordecentralisatie onderwijshuisvesting. Hiermee krijgt Samenfoort bevoegdheden om ook voor kindgerelateerde voorzieningen in een school te bouwen. 5.Volwassen worden | ||||||
Goede, duurzame en toekomstgerichte onderwijshuisvesting als gezonde, aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel. | In 2023 zijn de eerste twee scholen in het voortgezet onderwijs die zijn gebouwd na de doordecentralisatie van de onderwijshuisvesting opgeleverd. Naar aanleiding van de herijking van de onderwijshuisvesting (2022) is gewerkt aan een aantal aanpassingen van de raamovereenkomst, waaronder het uitbreiden van de mogelijkheden om kindgerelateerde voorzieningen in een school te bouwen en mogelijkheden om meer ambities op het gebied van duurzaamheid uit te voeren. | ||||||
Meer mensen beheersen voldoende basisvaardigheden om mee te doen (geletterdheid, Nederlandse taal, digitale vaardigheden). | Binnen het wijkgerichte project Taal&Toekomst zijn sinds juni 2022 14 groepen gestart die taalonderwijs ontvangen (hebben). Taal&Toekomst is inmiddels actief in de wijken Liendert & Rustenburg, Kruiskamp en Schuilenburg Randenbroek. De aanbesteding voor taallessen binnen dit project is verlengd voor 2024. Daarnaast zijn er 9 vrouwen vanuit dit project doorgestroomd naar het schakeltraject kinderopvang dat wordt aangeboden door MBO Amersfoort. | ||||||
We schatten het mbo op waarde. | Sinds 2021 hebben we in de gemeentelijke organisatie 145 stagiairs geplaatst, waarvan ongeveer 70 op mbo-niveau. In 2023 hebben we extra stappen gezet om de samenwerking tussen het beroepsonderwijs en de eigen organisatie te versterken: 1. Het bieden van meer kortdurende (snuffel)stages. Dit met als doel om mbo-studenten kennis te laten maken met het werken bij een gemeente en hen een breder perspectief te bieden in hun loopbaanmogelijkheden. Dit heeft geleid tot een nieuwe stageplekken voor studenten van de opleiding Servicedesk medewerker. 2. In onze stage-uitvraag gaan we in de organisatie -naast (meewerk)stages - meer aandacht vragen voor het bieden van praktijkopdrachten en hulp bij ondersteuning van evenementen (zoals nu ook al gebeurt bij onder meer de verkiezingen); 3. Het delen van meer mooie voorbeelden/ervaringsverhalen van mbo- stagiairs die bij onze organisatie stage hebben gelopen via onder andere social media en de website; 4. Meer inzicht en overzicht creëren in wat we in totaal aan stageplaatsen bieden zodat dit ook duidelijk gemaakt kan worden aan de onderwijssector. Omdat afdelingen ook direct stagiairs inschakelen, hebben we hier centraal niet altijd zicht op; 5. Zowel bij ROC Midden Nederland als bij MBO Amersfoort heeft iedere opleiding een eigen stagecoördinator. We gaan in beeld brengen wie de contactpersonen zijn van de verschillende opleidingen, zodat de contacten vanuit de afdelingen richting de mbo-opleidingen sneller en makkelijker gelegd kunnen worden. | ||||||