Hoofdstukken

4. Bestuur en dienstverlening

4. Bestuur en dienstverlening

 Een medewerker van burgerzaken helpt een persoon aan de balie.

Inleiding

Amersfoort staat voor een open, transparant en toegankelijk bestuur dat de stem van haar inwoners waardeert en hen actief betrekt bij de uitdagingen van de stad. De stad staat voor grote opgaven en transities. We werken nauw samen met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, om duurzame oplossingen te vinden voor de toekomst van Amersfoort, terwijl we ook de directe zorgen van onze inwoners serieus nemen.

In het onderdeel 'belangrijke gebeurtenissen' van dit hoofdstuk nemen wij u mee in de belangrijkste onderdelen van 2023 per beleidsdomein en wat wij concreet gedaan hebben. Een aantal ontwikkelingen met impact op bestuur en dienstverlening in 2023 willen wij ook alvast in deze inleiding benoemen.

Verkiezingen

Het afgelopen jaar was een bijzonder jaar voor de (lokale) democratie. Wij organiseerden maar liefst vier verkiezingen. Bij die verkiezingen viel op dat de opkomst in Amersfoort over het algemeen hoger was dan het landelijk gemiddelde. Wij vinden het belangrijk dat verkiezingen toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom is het aantal stembureaus met extra voorzieningen uitgebreid. Om zo verkiezingen nog inclusiever te maken.

Alle vier de verkiezingen zijn organisatorisch goed verlopen, waarbij extra maatregelen zijn ingezet om de transparantie en de betrouwbaarheid van de stemming en uitslagvaststelling te vergroten.
Extra bijzonder was dat Amersfoortse kiezers zich via een referendum ook konden uitspreken over het parkeerbeleid. De uitkomsten en de besluitvorming hierover hebben de nodige emoties losgemaakt die ook het komende jaar om aandacht zullen vragen in het gesprek tussen samenleving en bestuur/politiek. Het referendum wordt in 2024 samen met uw raad geëvalueerd en actief betrokken. Om zo gezamenlijk lessen te trekken.  Dat is belangrijk omdat hiermee ook gesproken kan worden over de wijze waarop dit instrument een plek heeft in de lokale democratie.

Dienstverlening
De waardering voor onze dienstverlening is groot. Toch blijkt dat de telefonische bereikbaarheid van het stadhuis nog steeds een aandachtspunt is. De gemeente is telefonisch onvoldoende bereikbaar, zo blijkt uit onderzoek. Dit vraagt niet alleen om acties bij het KCC maar een verbetering van de hele organisatie om vaker direct de telefoon op te nemen en op tijd terug te bellen. Het is belangrijk om daarom door te gaan met maatregelen om de wachttijden te verkorten en het doorverbinden naar de juiste medewerkers te versnellen. Uit eigen cijfers blijkt dat er bereikbaarheid van het centrale nummer 14033 eind 2023 weer op niveau was.

Het aantal verstrekte reisdocumenten en rijbewijzen steeg, mogelijk als gevolg van vertraagde vernieuwing tijdens de coronacrisis.

Een virtuele assistent is in 2023 op de website geïntroduceerd om mensen nog beter te kunnen helpen. Het aantal bezoeken aan de website is sterk gestegen. Het laat zien dat  steeds meer mensen online informatie zoeken. We sluiten hierop op aan met de groei van het aantal digitale diensten. Uitgangspunt blijft dat wij inzetten op diverse kanalen waarlangs inwoners ons kunnen bereiken.

In het kader van vergunningverlening en toezicht was er extra aandacht voor brandveiligheid bij stallen en de voorbereiding op nieuwe wetgeving zoals de Omgevingswet. Ook zijn wij gestart met het verbeteren van een snellere afhandeling van meldingen openbare ruimte. We zien dat er steeds meer verzoeken voor handhaving komen. Tegelijkertijd worden ook vanuit de gemeente steeds meer (aanvullende) regels opgesteld om (beleids)doelen te halen. Dit zorgt voor spanning ten aanzien van de beschikbare capaciteit en zal vragen om prioriteitstelling.

Samenwerking met de stad en gebiedsgericht werken
Er zijn in Amersfoort tal van inwoners en organisaties die op allerlei manieren initiatief nemen. Daar zijn wij trots op. Bijzonder is dat initiatiefnemers elkaar – bijvoorbeeld via Bewoners033 – ook opzoeken om te leren van elkaar en de ander een stap verder te helpen.

Wij geven invulling aan bestuurlijke vernieuwing door aan te sluiten bij bestaande processen en trajecten. Het denken vanuit de relatie en samenwerking met de stad in plaats van te beginnen bij de inhoud is daarbij het uitgangspunt. Om te experimenteren met andere vormen van participatie en democratische vernieuwing is een plan gemaakt voor een gelote burgerraad. Dit is begin 2024 ook vastgesteld door gemeenteraad.

Op het gebied van gebiedsgericht werken zijn plannen van aanpak ontwikkeld en extra investeringen gedaan in gebieden met leefbaarheidsproblemen. Buurtbudgetten werden goed benut voor lokale initiatieven. Ook zijn wij gestart met het evalueren van de buurtbudgetregeling. Om nog beter te kunnen aansluiten op wat er leeft en speelt in de samenleving. De gemeente was actief in wijken en dorpen, met verschillende initiatieven om de aanwezigheid en zichtbaarheid van de overheid te vergroten.

Ten slotte stond 2023 ook nadrukkelijk in het teken van het verleden en de wijze waarop die nog steeds doorwerkt in de huidige samenleving. Het herdenken van 150 jaar slavernij en de onderzoeken naar de rol van het bestuur bij ontrechting van Joodse stadsgenoten tijdens en na de Tweede Wereldoorlog zijn daar voorbeelden van. Ook werd in 2023 de uitkomsten van het onderzoek naar mogelijke on t rechting van Sinti en Roma families gepresenteerd. De onderzoeken en de gesprekken die wij in afgelopen jaar met elkaar hebben gevoerd laten niet alleen een pijnlijke geschiedenis. Een geschiedenis die in sommige gevallen ook onderbelicht is gebleven. Het is van belang om hiervoor erkenning te bieden en aandacht te hebben voor de effecten waar mensen nu in hun dagelijks leven nog steeds last van ondervinden.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 13:38:20 met de export van 05/22/2024 10:58:24