Paragrafen

Verbonden partijen

Verbonden Partijen

Portefeuillehouder
Willem-Jan Stegeman

Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op de externe partijen waarmee we als gemeente samenwerken. Zowel de verbonden partijen als overige partijen waar we mee samenwerken.
Voor de verbonden partijen gaan we in op de volgende onderwerpen:

  • Definitie die wij hanteren voor verbonden partijen;
  • Visie op en beleid ten aanzien van verbonden partijen;
  • Sturing en control op verbonden partijen.

Daarna volgt een overzicht van alle verbonden partijen, de wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij, het openbaar belang dat ermee gediend wordt en de financiële gegevens van de verbonden partij, zoals het eigen vermogen, vreemd vermogen en het verwachte rekeningresultaat.

Aansluitend volgt een overzicht van de partners waarmee wij samenwerken .

Beleidskader/ algemene uitgangspunten

Wij spreken van een verbonden partij daar waar het gaat om een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Met deze definitie sluiten wij aan bij de definitie die in het Besluit Begroting en Verantwoording is opgenomen.
Van een financieel belang is sprake als:

  • een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat;
  • de gemeente voor bedragen aansprakelijk kan worden gesteld indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Partijen waaraan alleen een financieel risico kleeft, als bijvoorbeeld een door de gemeente gesubsidieerde instelling, vallen niet onder de definitie van een verbonden partij. Dat geldt ook voor leningen en garantstellingen.

Van een bestuurlijk belang is sprake als de gemeente zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Dit betekent concreet dat er sprake is van een bestuurlijk belang als een portefeuillehouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente namens de gemeente in het bestuur van de partij plaatsneemt of namens de gemeente stemt.

Het beleid met betrekking tot verbonden partijen is opgenomen in de Nota Externe Partijen . Deze is in september 2018 aan de orde geweest in een Ronde.

De Nota Externe Partijen heeft een bredere scope dan alleen de verbonden partijen volgens de definitie van het BBV. Deze gaat ook over partijen waarbij niet formeel bestuurlijk sprake is van een verbonden partij, maar waarmee wel substantiële financiële relaties zijn aangegaan in de vorm van bijvoorbeeld subsidies of inkoopcontracten. De keuze voor de bredere scope komt voort uit het feit dat elementen in de aansturing van verbonden partijen terugkomen in de aansturing van andere externe partijen, zoals gesubsidieerde instellingen. De nota gaat over de sturing door en informatievoorziening aan de Gemeenteraad.

Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publiek belang. Verbindingen met derde partijen zijn een manier om een publieke taak uit te voeren.
Het uitgangspunt blijft gelijk ongeacht of het college ervoor kiest om taken binnen de interne ambtelijke organisatie of bij verbonden partijen te beleggen: de gemeentelijke begrotingsdoelstellingen moeten met minimale risico’s zo efficiënt en effectief mogelijk worden gerealiseerd.
De gemeente Amersfoort past de regiewerkwijze toe. Uitgangspunt hierbij is: resultaatgerichte samenwerking in vertrouwen.

Daarbij hanteren we in principe de volgende uitgangspunten:

  • De gemeente Amersfoort gaat uit van het benutten van de eigen kracht, energie en creativiteit van burgers, bedrijven en instellingen: extern tenzij... ;
  • Wij ontwikkelen beleid op hoofdlijnen. De uitvoering van beleid (hoe-vraag) wordt zo veel mogelijk belegd bij externe samenwerkingspartners;
  • Wij houden alleen een financieel of bestuurlijk belang in externe partijen als dit noodzakelijk dan wel een wettelijke verplichting is voor de realisering van onze (beleids)doelen.

Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)
Per 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. De bedoeling van de wetswijziging is  de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken door gemeenteraden meer mogelijkheden te bieden de kaderstellende en controlerende rol binnen de samenwerkingsverbanden waaraan zij deelnemen, te verstevigen. Met de wetswijziging wordt een aantal aanpassingen en aanvullingen geïntroduceerd op de al bestaande wettelijke bevoegdheden en instrumenten, zoals versterking recht op zienswijze, versterking actieve informatieplicht door gemeenschappelijke regeling aan raad, instellingsrecht op adviescommissie vanuit deelnemende gemeenteraden, afspraken hoe om te gaan met burgerparticipatie, verplichte afspraken in de regeling over evaluatie van de regeling, verplichting om in de regeling bepalingen opgenomen te hebben over de (financiële) gevolgen van uittreding van deelnemers, enquêterecht gemeenteraden over wijze van bestuur, invoering recht van onderzoek door gezamenlijke gemeenteraden en invoering onderzoeksmogelijkheid lokale rekenkamers.
Een aantal van deze wijzigingen is op 1 juli 2022 direct in werking getreden, een ander deel moet binnen twee jaar geïmplementeerd zijn in alle gemeenschappelijke regelingen. Alle Gemeenschappelijke Regelingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 gewijzigd zijn. In 2022 heeft u reeds besloten tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling VRU .

Deze pagina is gebouwd op 04/17/2024 09:43:54 met de export van 04/17/2024 09:35:58