gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Webadres
Programma
2. Inclusieve en veilige stad
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Gemeentelijk belang
13,70%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.331
31-12-2023
€ 4.619
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 29.288
31-12-2023
€ 32.286
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 1.341
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden te vermelden
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de GGDrU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage Amersfoort
€ 7.245
Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Sociaal Domein
Programma SociaalGGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 301
31-12-2023
€ 0
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 27.653
31-12-2023
€ 20.804
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden voor de AVU.
Risico's
Er zijn momenteel geen financiële risico's in beeld die de AVU raken. Uiteindelijke mee- of tegenvallers landen in de gemeentelijke jaarrekening.
Bijdrage Amersfoort
€ 5.227
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling Afval Verwijdering Utrecht (GR-AVU). De GR-AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval. Dit doet de AVU niet zelf. Voor deze werkzaamheden zijn contracten afgesloten. Aan de GR-AVU nemen 25 Utrechtse gemeenten deel.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
2. Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR).
Gemeentelijk belang
11,42%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 23.252
31-12-2023
€ 28.319
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 62.533
31-12-2023
€ 64.945
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 4.510
Bijzonderheden/ actualiteiten
N.v.t.
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de VRU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage Amersfoort
€ 10.937
Bijdrage aan deelprogramma:
2.2 Veiligheid en handhaving
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Naam
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
2. Inclusieve en veilige stad
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 1.040
31-12-2023
€ 1.197
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 10.715
31-12-2023
€ 10.591
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden te melden
Risico's
De risico's zijn dezelfde als voor de Amfors bv, een te grote daling van het aantal SW medewerkers of een daling in het WSW* macro-budget kunnen een zeer negatief effect hebben of de bedrijfsvoering.
Bijdrage Amersfoort
€ 1.067
Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Sociaal Domein
Programma SociaalRegionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 1.271
31-12-2023
€ 1.517
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 6.770
31-12-2023
€ 7.363
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 302
Bijzonderheden/ actualiteiten
De Omgevingswet is vooralsnog zonder problemen ingevoerd per 1 januari 2024. In 2024 worden voorbereidingen getroffen voor het samengaan van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht met de Omgevingsdienst Regio Utrecht.
Risico's
Er is een kans op frictiekosten vanwege het samen gaan van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU).
Bijdrage Amersfoort
€ 2.091
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
2.2 Veiligheid en handhaving
Door de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. De te bezoeken bedrijven worden geselecteerd op basis van risico’s waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere databronnen. In 2023 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Vrijwel de volledige productie zoals die aan het begin van het jaar met de RUD is afgesproken is gerealiseerd. Alle bedrijven met een hoog risico zijn volgens planning gecontroleerd. Het afgelopen jaar is samenwerking bij gebiedsontwikkelingen en de energietransitie met de RUD verder verstevigd door te gaan werken met ROM-adviseurs van de RUD. Dit zijn generalistische adviseurs die de RO/Milieu-verbinding vormen tussen de gemeente en de specialisten bij de RUD. Daarnaast is er veel inzet gepleegd op het toezicht op de energiebesparende maatregelen die bedrijven verplicht moeten nemen.Door de focus op de invoering van de Omgevingswet zijn in 2023 geen nieuwe producten afgenomen.
vennootschappen en coöperaties
NV SRO
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad, 3. Lerende, werkende en dynamische stad en 5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 12.069
31-12-2022
€ 12.835
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 18.965
31-12-2022
€ 24.645
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 594
Bijzonderheden/ actualiteiten
De belangrijkste ontwikkeling voor de NV is de start van de Joint venture SRO Velsen BV, waar de NV voor 50% aandeelhouder is en de gemeente Velsen voor de andere 50%.
Risico's
Risico's zijn beperkt, de organisatie heeft met name last van schaarste op de arbeidsmarkt, forse CAO stijgingen en hogere energielasten, maar is gezond genoeg om dit op te kunnen vangen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud (op een aantal uitzonderingen na). Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente en SRO hebben hun afspraken vastgelegd in de Raamovereenkomst Onroerende zaken 2020-2022. De afspraken betreffen bijvoorbeeld afspraken om noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO te bereiken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid. De looptijden van de Raamovereenkomst Onroerende zaken en de Dienstverleningsovereenkomst sport zijn eind 2022 met één jaar verlengd. De gemeente en SRO werken gezamenlijk aan nieuwe overeenkomsten die per 2024 in kunnen gaan.
3.3 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen
Theater-en congrescentrum Flint NV
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3. Lerende, werkende en dynamische stad en 5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2021
€ 866
31-08-2022
€ 813
Omvang vreemd vermogen
31-08-2021
€ 1.503
31-08-2022
€ 2.306
Bron
Jaarrekening 2021/2022
Feitelijk resultaat 2021-2022
-€ 103
Bijzonderheden/ actualiteiten
In 2023 is Flint overgegaan van gebroken boekjaar naar kalenderjaar. De begroting voor 2024 is nagenoeg sluitend, met een minimaal tekort dat Flint zelf kan dekken.
Risico's
Het eigen vermogen van Flint is op peil waarmee Flint weerbaar is voor financiële tegenvallers.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV.
NV ROVA Holding
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad en 5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 40.320
31-12-2022
€ 40.866
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 58.840
31-12-2022
€ 63.473
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 4.369
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden voor ROVA.
Risico's
In de begroting 2024 is rekening gehouden met toenemende uitvoeringskosten voor personeel en grondstoffen en kosten voor verduurzaming van de bedrijfsvoering maar ROVA verwacht voor 2024 en 2025 nog een stabiel dividendbeleid. Omdat ook investeringslasten stijgen is in de meerjarenprognose na 2025 een dalende lijn in begroot resultaat zichtbaar. Als deze trend zich doorzet gaat ROVA in 2024 in gesprek met aandeelhouders over de eventuele noodzaak om financiële kaders aan te passen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder. De dividenduitkering van ROVA Holding is opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen.
NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam
NV REMU- Houdstermaatschappij
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% wordt verkocht.
Gemeentelijk belang
5,00%
Omvang eigen vermogen
31-10-2022
€ 748
31-12-2023
€ 0
Omvang vreemd vermogen
31-10-2022
€ 3
10-10-2023
€ 0
Bron
Jaarrekening 2022 / Slotbalans 10-10-2023
Feitelijk resultaat 2022/2023
-€ 12
Bijzonderheden/ actualiteiten
NV REMU Houdstermaatschappij (REMU) is ontbonden. Het college heeft de raad hier op 4 april 2023 middels RIB 2023-068 over geïnformeerd. In 2023 is het slotdividend en het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal uitgekeerd. Dit is financieel verwerkt in programma 5.1
Risico's
Geen
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort was aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. Deze NV is in 2023 geliquideerd. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
Vitens NV
Naam
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 600.300
31-12-2022
€ 649.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 1.387.800
31-12-2022
€ 1.446.600
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 8.200
Bijzonderheden/ actualiteiten
Vanwege wet- en regelgeving, de zogenaamde WACC (weighted average cost of capital), kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (bij hogere resultaten moet Vitens een tariefsverlaging aan klanten geven). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind 2022 bedroeg de solvabiliteit 30%) en voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de komende jaren het nettoresultaat worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er over de jaren t/m 2027 geen of weinig dividenduitkering zal plaatsvinden.
Conform het meerjarenplan 2023-2027 'Elke druppel duurzaam' gaat Vitens uit gaat uit van een omvangrijk investeringsprogramma om uitdagingen als klimaatverandering en een stijgende watervraag het hoofd te bieden. Voor deze groei is kapitaal nodig.
Vitens heeft in 2023 een actieve lobby gevoerd voor een wetswijziging (aanpassing in de WACC-regulering) zodat Vitens met een financieel gezonde bedrijfsvoering het investeringsportfolio kan realiseren. Mocht deze systematiek ongewijzigd blijven, dan kan het scenario in beeld komen dat Vitens een beroep doet op de aandeelhouders om het eigen vermogen te versterken.Risico's
Leveringszekerheid van drinkwater, geen of lagere dividendopbrengsten.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen.
Alliander N.V.
Naam
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Programma
5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Het is de maatschappelijke taak van Alliander om te zorgen dat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.570.000
31-12-2023
€ 4.749.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 6.106.000
31-12-2023
€ 6.877.000
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 267.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
2023 stond in het teken van de energietransitie en de daarmee samenhangende congestie op het elektriciteitsnet. Door de energietransitie zal Alliander de komende 10 jaar te maken krijgen met een zeer sterke stijging van investeringen (o.a. vervanging en uitbreiding van de netwerken). Ten behoeve van de financiering van deze energietransitie en het behouden van de huidige gezonde financiële positie (A-rating) zijn maatregelen nodig om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken.
Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
BNG Bank
Naam
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Programma
5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.615.000
31-12-2023
€ 4.721.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 107.459.000
31-12-2023
€ 110.819.000
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 254.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn op dit moment geen bijzonderheden te melden.
Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico's voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
5.1 Financiën en Belastingen
Parkeren Amersfoort BV
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad en 5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 7.597
31-12-2022
€ 8.088
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 629
31-12-2022
€ 356
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 491
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden voor de BV.
Risico's
De BV is financieel gezond te noemen en kan eventuele tegenvallers goed opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de BV is opgenomen in 5. programma Algemene dekkingsmiddelen.
ParkeerService Coöperatie UA
Naam
ParkeerService Coöperatie UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad en 5. Financiën en belastingen
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 2.216
31-12-2022
€ 2.025
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 3.637
31-12-2022
€ 5.505
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
-€ 191
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden voor ParkeerService.
Risico's
De afgelopen jaren zijn er nog geen nieuwe leden tot de coöperatie toegetreden ondanks dat dit wel de doelstelling is. Omdat bestaande leden meer producten afnemen en toenemende aantallen gereguleerde parkeerplekken hebben is er vanaf 2024 sprake van een sluitende begroting zonder stelpost voor nieuwe leden.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie.
Amfors Holding B.V.
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad en 2. Inclusieve en veilige stad
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,51%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 2.500
31-12-2023
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 5.087
31-12-2023
€ 4.344
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden te melden
Risico's
Het risico voor Amfors/RWA is dat het aantal SW-medewerkers onder een kritieke grens zakt waarbij de organisatie zelf niet meer verder kan krimpen in begeleiding en overhead. wanneer dit gebeurd dan wordt de organisatie zeer inefficiënt. Daarnaast bestaat het risico dat het marcobudget voor de WSW* naar beneden bijgesteld wordt waardoor de bijdrage per SW medewerker zal dalen met alle gevolgen van dien voor het resultaat.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
2.1 Sociaal Domein
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Naam
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 243
31-12-2020
€ 226
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 148
31-12-2020
€ 92
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
-€ 17
Bijzonderheden/ actualiteiten
Op basis van de meeste recente grondexploitatie is het risico van de participatie van het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V in OBV CV als gevolg van goede marktontwikkelingen klein. De voorziening die is getroffen vanwege een mogelijk aanvullende kapitaalstorting is vrijgevallen in 2023.
Met de ontbinding van VOF Podium is het risico zoals dat in de Jaarrekening 2022 stond vermeld vervallen. Naar verwachting zal nog € 0,7 miljoen van de lening van Gemeente Amersfoort aan de Grex BV worden afgelost. Het restant van de lening is afgeboekt ten laste van de daarvoor getroffen voorziening.Risico's
Geen
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV.
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1. Duurzame en groeiende stad
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2023
€ 614
31-12-2023
€ 672
Omvang vreemd vermogen
01-01-2023
€ 4
31-12-2023
€ 0
Bron
Jaarrekening 2023
Feitelijk resultaat 2023
€ 58
Bijzonderheden/ actualiteiten
Ondanks de hoge vraag naar woningen heeft de hogere hypotheekrente geleid tot een daling in de verkoop van nieuwbouwwoningen. Daarentegen blijft de vraag en het aantal inschrijvingen op vrije kavels hoog. De gewijzigde marktsituaties leidt tot aanpassing van woningtypologieën en herontwikkeling naar lagere bouwkosten, zodanig dat er een betere aansluiting is met de huidige markt.
Door de verslechterde woningmarkt ontstaat er meer druk op de uitgifte van bouwrijpe gronden. In de herziene Grondexploitatie 2024 is de exploitatieperiode daarom met één jaar verlengd. Door de voorzichtige prijsstrategie van de opeenvolgende grondexploitaties liggen de kavelnormprijzen in de GREX onder het huidige marktniveau. Een daling van de VON-prijzen verkleint de marge, maar heeft nog geen directe invloed op de verwachte grondopbrengsten. Bovendien heeft OBV voor Podium vaste contractafspraken gemaakt, die de marktrisico’s voor OBV beperken. De marktontwikkelingen worden desondanks nauwgezet gevolgd, om mogelijke risico’s vroegtijdig te signaleren en zo mogelijk bij te sturen.Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's geactualiseerd. De risico's zijn met name de ontwikkeling van de grondwaarde voor de woningen, mogelijke vertraging (fasering) en inflatie. In 2023 hebben zich geen bijzondere risico’s of omstandigheden voorgedaan die van negatieve invloed zijn geweest op het resultaat van de onderneming. Het risicoprofiel is in 2023 verminderd door het rendement op de verkoop van bouwrijpe grond.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en Podium en maakt deze gebieden ook woonrijp.
1.3 Wonen
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt onder meer voor de woningbouw in Vathorst.
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Naam
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3. Lerende, werkende en dynamische stad
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 8
31-12-2022
-€ 53
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 370
31-12-2022
€ 283
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
-€ 61
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden te vermelden voor Eemhuis.
Risico's
Eemhuis heeft in 2022 en 2023 te maken gehad met hoge energielasten en hiervoor een extra bijdrage vanuit programma Cultuur ontvangen. Voor 2024 is nog niet duidelijk hoe deze lasten zich ontwikkelen en of het Eemhuis voldoende in staat is dit te dekken.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. Archief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Naam
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Vestigingsplaats
UTRECHT
Webadres
www.romregioutrecht.nl
Programma
3. Lerende, werkende en dynamische stad
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Gemeentelijk belang
5,83%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 51.630
31-12-2022
€ 50.627
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 6.019
31-12-2022
€ 9.499
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 1.003
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden voor ROM.
Risico's
ROM heeft de afgelopen jaren behoorlijke stijging van kosten voor o.a. personeel gehad, o.a. als gevolg van CAO stijgingen. Voor 2024 is de begroting sluitend. Met de regionale aandeelhouders is ROM in gesprek voor oplossingsrichtingen om tot een structureel dekkende begroting te komen.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 Economie
Sinds 2020 is het Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV actief als hoofdfonds van de ROM Regio Utrecht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn hierin aandeelhouder en werken in de ROM Regio Utrecht samen aan het versterken van het regionale economische ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve bedrijfsleven met een bijdrage aan regionale doel Utrecht, heart of health.
Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Naam
Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Vestigingsplaats
UTRECHT
Webadres
www.romregioutrecht.nl
Programma
3. Lerende, werkende en dynamische stad
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds.
Gemeentelijk belang
11,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2022
€ 17
31-12-2022
€ 263
Omvang vreemd vermogen
01-01-2022
€ 2.675
31-12-2022
€ 2.895
Bron
Jaarrekening 2022
Feitelijk resultaat 2022
€ 279
Bijzonderheden/ actualiteiten
Er zijn geen bijzonderheden.
Risico's
Er is geen sprake van actuele risico's.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 Economie
Sinds 2020 is de Regionale Samenwerkingsmaatschappij BV actief. Deze is opgericht om als partners binnen regio Utrecht (zonder het Ministerie van EZK) fondsen te kunnen opzetten.