Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Verbonden partijen
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Naam | GGD Regio Utrecht | ||||||
Vestigingsplaats | Zeist | Webadres | |||||
Programma | 2. Inclusieve en veilige stad | ||||||
Rechtsvorm | GR (Gemeenschappelijke Regeling) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid. | ||||||
Gemeentelijk belang | 13,70% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 4.331 | 31-12-2023 | € 4.619 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 29.288 | 31-12-2023 | € 32.286 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 1.341 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden te vermelden | ||||||
Risico's | Er zijn momenteel vanuit de GGDrU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld. | ||||||
Bijdrage Amersfoort | € 7.245 | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
2.1 Sociaal Domein | Programma SociaalGGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd). | ||||||
Naam | Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nieuwegein | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad | ||||||
Rechtsvorm | GR (Gemeenschappelijke Regeling) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval. | ||||||
Gemeentelijk belang | 10,98% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 301 | 31-12-2023 | € 0 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 27.653 | 31-12-2023 | € 20.804 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 0 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden voor de AVU. | ||||||
Risico's | Er zijn momenteel geen financiële risico's in beeld die de AVU raken. Uiteindelijke mee- of tegenvallers landen in de gemeentelijke jaarrekening. | ||||||
Bijdrage Amersfoort | € 5.227 | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.1 Stedelijk beheer en milieu | Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling Afval Verwijdering Utrecht (GR-AVU). De GR-AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval. Dit doet de AVU niet zelf. Voor deze werkzaamheden zijn contracten afgesloten. Aan de GR-AVU nemen 25 Utrechtse gemeenten deel. | ||||||
Naam | Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | |||||
Programma | 2. Veiligheid en Handhaving | ||||||
Rechtsvorm | GR (Gemeenschappelijke Regeling) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR). | ||||||
Gemeentelijk belang | 11,42% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 23.252 | 31-12-2023 | € 28.319 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 62.533 | 31-12-2023 | € 64.945 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 4.510 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | N.v.t. | ||||||
Risico's | Er zijn momenteel vanuit de VRU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld. | ||||||
Bijdrage Amersfoort | € 10.937 | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
2.2 Veiligheid en handhaving | Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc. | ||||||
Naam | Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 2. Inclusieve en veilige stad | ||||||
Rechtsvorm | GR (Gemeenschappelijke Regeling) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors. | ||||||
Gemeentelijk belang | 70,47% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 1.040 | 31-12-2023 | € 1.197 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 10.715 | 31-12-2023 | € 10.591 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 0 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden te melden | ||||||
Risico's | De risico's zijn dezelfde als voor de Amfors bv, een te grote daling van het aantal SW medewerkers of een daling in het WSW* macro-budget kunnen een zeer negatief effect hebben of de bedrijfsvoering. | ||||||
Bijdrage Amersfoort | € 1.067 | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
2.1 Sociaal Domein | Programma SociaalRegionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen. | ||||||
Naam | Regionale uitvoeringsdienst Utrecht | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad en 2.2 Veiligheid en Handhaving | ||||||
Rechtsvorm | GR (Gemeenschappelijke Regeling) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. | ||||||
Gemeentelijk belang | 7,14% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 1.271 | 31-12-2023 | € 1.517 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 6.770 | 31-12-2023 | € 7.363 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 302 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | De Omgevingswet is vooralsnog zonder problemen ingevoerd per 1 januari 2024. In 2024 worden voorbereidingen getroffen voor het samengaan van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht met de Omgevingsdienst Regio Utrecht. | ||||||
Risico's | Er is een kans op frictiekosten vanwege het samen gaan van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU). | ||||||
Bijdrage Amersfoort | € 2.091 | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.1 Stedelijk beheer en milieu | |||||||
2.2 Veiligheid en handhaving | Door de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. De te bezoeken bedrijven worden geselecteerd op basis van risico’s waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere databronnen. In 2023 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Vrijwel de volledige productie zoals die aan het begin van het jaar met de RUD is afgesproken is gerealiseerd. Alle bedrijven met een hoog risico zijn volgens planning gecontroleerd. Het afgelopen jaar is samenwerking bij gebiedsontwikkelingen en de energietransitie met de RUD verder verstevigd door te gaan werken met ROM-adviseurs van de RUD. Dit zijn generalistische adviseurs die de RO/Milieu-verbinding vormen tussen de gemeente en de specialisten bij de RUD. Daarnaast is er veel inzet gepleegd op het toezicht op de energiebesparende maatregelen die bedrijven verplicht moeten nemen.Door de focus op de invoering van de Omgevingswet zijn in 2023 geen nieuwe producten afgenomen. | ||||||
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Naam | NV SRO | ||||||
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad, 3. Lerende, werkende en dynamische stad en 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren. | ||||||
Gemeentelijk belang | 50,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 12.069 | 31-12-2022 | € 12.835 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 18.965 | 31-12-2022 | € 24.645 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | € 594 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | De belangrijkste ontwikkeling voor de NV is de start van de Joint venture SRO Velsen BV, waar de NV voor 50% aandeelhouder is en de gemeente Velsen voor de andere 50%. | ||||||
Risico's | Risico's zijn beperkt, de organisatie heeft met name last van schaarste op de arbeidsmarkt, forse CAO stijgingen en hogere energielasten, maar is gezond genoeg om dit op te kunnen vangen. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling | De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud (op een aantal uitzonderingen na). Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente en SRO hebben hun afspraken vastgelegd in de Raamovereenkomst Onroerende zaken 2020-2022. De afspraken betreffen bijvoorbeeld afspraken om noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO te bereiken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid. De looptijden van de Raamovereenkomst Onroerende zaken en de Dienstverleningsovereenkomst sport zijn eind 2022 met één jaar verlengd. De gemeente en SRO werken gezamenlijk aan nieuwe overeenkomsten die per 2024 in kunnen gaan. | ||||||
3.3 Sport | De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter. | ||||||
5.1 Financiën en belastingen | Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Naam | Theater-en congrescentrum Flint NV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 3. Lerende, werkende en dynamische stad en 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het bieden van een culturele voorziening. | ||||||
Gemeentelijk belang | 100,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 31-08-2021 | € 866 | 31-08-2022 | € 813 | |||
Omvang vreemd vermogen | 31-08-2021 | € 1.503 | 31-08-2022 | € 2.306 | |||
Bron | Jaarrekening 2021/2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2021-2022 | -€ 103 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | In 2023 is Flint overgegaan van gebroken boekjaar naar kalenderjaar. De begroting voor 2024 is nagenoeg sluitend, met een minimaal tekort dat Flint zelf kan dekken. | ||||||
Risico's | Het eigen vermogen van Flint is op peil waarmee Flint weerbaar is voor financiële tegenvallers. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
3.4 Cultuur | Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand. | ||||||
5.1 Financiën en belastingen | Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV. | ||||||
Naam | NV ROVA Holding | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad en 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte. | ||||||
Gemeentelijk belang | 13,97% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 40.320 | 31-12-2022 | € 40.866 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 58.840 | 31-12-2022 | € 63.473 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | € 4.369 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden voor ROVA. | ||||||
Risico's | In de begroting 2024 is rekening gehouden met toenemende uitvoeringskosten voor personeel en grondstoffen en kosten voor verduurzaming van de bedrijfsvoering maar ROVA verwacht voor 2024 en 2025 nog een stabiel dividendbeleid. Omdat ook investeringslasten stijgen is in de meerjarenprognose na 2025 een dalende lijn in begroot resultaat zichtbaar. Als deze trend zich doorzet gaat ROVA in 2024 in gesprek met aandeelhouders over de eventuele noodzaak om financiële kaders aan te passen. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.1 Stedelijk beheer en milieu | De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding. | ||||||
5.1 Financiën en belastingen | De gemeente Amersfoort is aandeelhouder. De dividenduitkering van ROVA Holding is opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen. | ||||||
Naam | NV REMU- Houdstermaatschappij | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | |||||
Programma | 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% wordt verkocht. | ||||||
Gemeentelijk belang | 5,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 31-10-2022 | € 748 | 31-12-2023 | € 0 | |||
Omvang vreemd vermogen | 31-10-2022 | € 3 | 10-10-2023 | € 0 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 / Slotbalans 10-10-2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022/2023 | -€ 12 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | NV REMU Houdstermaatschappij (REMU) is ontbonden. Het college heeft de raad hier op 4 april 2023 middels RIB 2023-068 over geïnformeerd. In 2023 is het slotdividend en het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal uitgekeerd. Dit is financieel verwerkt in programma 5.1 | ||||||
Risico's | Geen | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
5.1 Financiën en belastingen | Gemeente Amersfoort was aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. Deze NV is in 2023 geliquideerd. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen. | ||||||
Naam | Vitens NV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Utrecht | Webadres | |||||
Programma | 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het maken, verkopen en leveren van drinkwater. | ||||||
Gemeentelijk belang | 2,28% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 600.300 | 31-12-2022 | € 649.500 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 1.387.800 | 31-12-2022 | € 1.446.600 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | € 8.200 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Vanwege wet- en regelgeving, de zogenaamde WACC (weighted average cost of capital), kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (bij hogere resultaten moet Vitens een tariefsverlaging aan klanten geven). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind 2022 bedroeg de solvabiliteit 30%) en voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de komende jaren het nettoresultaat worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er over de jaren t/m 2027 geen of weinig dividenduitkering zal plaatsvinden. | ||||||
Risico's | Leveringszekerheid van drinkwater, geen of lagere dividendopbrengsten. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
5.1 Financiën en belastingen | De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in 5. Programma Algemene dekkingsmiddelen. | ||||||
Naam | Alliander N.V. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amsterdam | Webadres | |||||
Programma | 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Het is de maatschappelijke taak van Alliander om te zorgen dat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. | ||||||
Gemeentelijk belang | 0,01% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 4.570.000 | 31-12-2023 | € 4.749.000 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 6.106.000 | 31-12-2023 | € 6.877.000 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 267.000 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | 2023 stond in het teken van de energietransitie en de daarmee samenhangende congestie op het elektriciteitsnet. Door de energietransitie zal Alliander de komende 10 jaar te maken krijgen met een zeer sterke stijging van investeringen (o.a. vervanging en uitbreiding van de netwerken). Ten behoeve van de financiering van deze energietransitie en het behouden van de huidige gezonde financiële positie (A-rating) zijn maatregelen nodig om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken. | ||||||
Risico's | Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
5.1 Financiën en belastingen | Gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen. | ||||||
Naam | BNG Bank | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | Webadres | |||||
Programma | 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | NV (Naamloze Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. | ||||||
Gemeentelijk belang | 0,49% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 4.615.000 | 31-12-2023 | € 4.721.000 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 107.459.000 | 31-12-2023 | € 110.819.000 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 254.000 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn op dit moment geen bijzonderheden te melden. | ||||||
Risico's | Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico's voor ons als gemeente. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
5.1 Financiën en belastingen | 5.1 Financiën en Belastingen | ||||||
Naam | Parkeren Amersfoort BV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad en 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | BV (Besloten Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het bieden van parkeergelegenheden. | ||||||
Gemeentelijk belang | 100,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 7.597 | 31-12-2022 | € 8.088 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 629 | 31-12-2022 | € 356 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | € 491 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden voor de BV. | ||||||
Risico's | De BV is financieel gezond te noemen en kan eventuele tegenvallers goed opvangen. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.4 Mobiliteit | Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena. | ||||||
5.1 Financiën en belastingen | Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de BV is opgenomen in 5. programma Algemene dekkingsmiddelen. | ||||||
Naam | ParkeerService Coöperatie UA | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad en 5. Financiën en belastingen | ||||||
Rechtsvorm | Coöperatie | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer. | ||||||
Gemeentelijk belang | 7,14% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 2.216 | 31-12-2022 | € 2.025 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 3.637 | 31-12-2022 | € 5.505 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | -€ 191 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden voor ParkeerService. | ||||||
Risico's | De afgelopen jaren zijn er nog geen nieuwe leden tot de coöperatie toegetreden ondanks dat dit wel de doelstelling is. Omdat bestaande leden meer producten afnemen en toenemende aantallen gereguleerde parkeerplekken hebben is er vanaf 2024 sprake van een sluitende begroting zonder stelpost voor nieuwe leden. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.4 Mobiliteit | Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad. | ||||||
5.1 Financiën en belastingen | Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie. | ||||||
Naam | Amfors Holding B.V. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad en 2. Inclusieve en veilige stad | ||||||
Rechtsvorm | BV (Besloten Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | ||||||
Gemeentelijk belang | 53,51% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 2.500 | 31-12-2023 | € 2.500 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 5.087 | 31-12-2023 | € 4.344 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 0 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden te melden | ||||||
Risico's | Het risico voor Amfors/RWA is dat het aantal SW-medewerkers onder een kritieke grens zakt waarbij de organisatie zelf niet meer verder kan krimpen in begeleiding en overhead. wanneer dit gebeurd dan wordt de organisatie zeer inefficiënt. Daarnaast bestaat het risico dat het marcobudget voor de WSW* naar beneden bijgesteld wordt waardoor de bijdrage per SW medewerker zal dalen met alle gevolgen van dien voor het resultaat. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.1 Stedelijk beheer en milieu | De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven. | ||||||
2.1 Sociaal Domein | De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven. | ||||||
Naam | Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad | ||||||
Rechtsvorm | BV (Besloten Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort. | ||||||
Gemeentelijk belang | 100,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2020 | € 243 | 31-12-2020 | € 226 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2020 | € 148 | 31-12-2020 | € 92 | |||
Bron | Jaarrekening 2020 | ||||||
Feitelijk resultaat 2020 | -€ 17 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Op basis van de meeste recente grondexploitatie is het risico van de participatie van het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V in OBV CV als gevolg van goede marktontwikkelingen klein. De voorziening die is getroffen vanwege een mogelijk aanvullende kapitaalstorting is vrijgevallen in 2023. | ||||||
Risico's | Geen | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling | Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV. | ||||||
Naam | Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 1. Duurzame en groeiende stad | ||||||
Rechtsvorm | BV (Besloten Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren. | ||||||
Gemeentelijk belang | 50,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2023 | € 614 | 31-12-2023 | € 672 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2023 | € 4 | 31-12-2023 | € 0 | |||
Bron | Jaarrekening 2023 | ||||||
Feitelijk resultaat 2023 | € 58 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Ondanks de hoge vraag naar woningen heeft de hogere hypotheekrente geleid tot een daling in de verkoop van nieuwbouwwoningen. Daarentegen blijft de vraag en het aantal inschrijvingen op vrije kavels hoog. De gewijzigde marktsituaties leidt tot aanpassing van woningtypologieën en herontwikkeling naar lagere bouwkosten, zodanig dat er een betere aansluiting is met de huidige markt. | ||||||
Risico's | In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's geactualiseerd. De risico's zijn met name de ontwikkeling van de grondwaarde voor de woningen, mogelijke vertraging (fasering) en inflatie. In 2023 hebben zich geen bijzondere risico’s of omstandigheden voorgedaan die van negatieve invloed zijn geweest op het resultaat van de onderneming. Het risicoprofiel is in 2023 verminderd door het rendement op de verkoop van bouwrijpe grond. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling | De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en Podium en maakt deze gebieden ook woonrijp. | ||||||
1.3 Wonen | De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt onder meer voor de woningbouw in Vathorst. | ||||||
Naam | Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amersfoort | Webadres | |||||
Programma | 3. Lerende, werkende en dynamische stad | ||||||
Rechtsvorm | Coöperatie | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis. | ||||||
Gemeentelijk belang | 25,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 8 | 31-12-2022 | -€ 53 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 370 | 31-12-2022 | € 283 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | -€ 61 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden te vermelden voor Eemhuis. | ||||||
Risico's | Eemhuis heeft in 2022 en 2023 te maken gehad met hoge energielasten en hiervoor een extra bijdrage vanuit programma Cultuur ontvangen. Voor 2024 is nog niet duidelijk hoe deze lasten zich ontwikkelen en of het Eemhuis voldoende in staat is dit te dekken. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
3.4 Cultuur | Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. Archief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.). | ||||||
Naam | Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | UTRECHT | Webadres | www.romregioutrecht.nl | ||||
Programma | 3. Lerende, werkende en dynamische stad | ||||||
Rechtsvorm | BV (Besloten Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken. | ||||||
Gemeentelijk belang | 5,83% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 51.630 | 31-12-2022 | € 50.627 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 6.019 | 31-12-2022 | € 9.499 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | € 1.003 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden voor ROM. | ||||||
Risico's | ROM heeft de afgelopen jaren behoorlijke stijging van kosten voor o.a. personeel gehad, o.a. als gevolg van CAO stijgingen. Voor 2024 is de begroting sluitend. Met de regionale aandeelhouders is ROM in gesprek voor oplossingsrichtingen om tot een structureel dekkende begroting te komen. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
3.1 Economie | Sinds 2020 is het Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV actief als hoofdfonds van de ROM Regio Utrecht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zijn hierin aandeelhouder en werken in de ROM Regio Utrecht samen aan het versterken van het regionale economische ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve bedrijfsleven met een bijdrage aan regionale doel Utrecht, heart of health. | ||||||
Naam | Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | UTRECHT | Webadres | www.romregioutrecht.nl | ||||
Programma | 3. Lerende, werkende en dynamische stad | ||||||
Rechtsvorm | BV (Besloten Vennootschap) | ||||||
Openbaar belang (doelstelling) | De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds. | ||||||
Gemeentelijk belang | 11,00% | ||||||
Omvang eigen vermogen | 01-01-2022 | € 17 | 31-12-2022 | € 263 | |||
Omvang vreemd vermogen | 01-01-2022 | € 2.675 | 31-12-2022 | € 2.895 | |||
Bron | Jaarrekening 2022 | ||||||
Feitelijk resultaat 2022 | € 279 | ||||||
Bijzonderheden/ actualiteiten | Er zijn geen bijzonderheden. | ||||||
Risico's | Er is geen sprake van actuele risico's. | ||||||
Bijdrage aan deelprogramma: | |||||||
3.1 Economie | Sinds 2020 is de Regionale Samenwerkingsmaatschappij BV actief. Deze is opgericht om als partners binnen regio Utrecht (zonder het Ministerie van EZK) fondsen te kunnen opzetten. | ||||||
Er zijn geen resultaten gevonden.