1. Duurzame en groeiende stad

1.4 Mobiliteit

1.4 Mobiliteit

Belangrijke gebeurtenissen

Om onze groeiende stad leefbaar en groen te houden, de lucht schoner te maken, klimaatverandering tegen te gaan en beter op te kunnen vangen, is het hard nodig om op het gebied van mobiliteit een grote omslag te maken. Dit jaar heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie 2030-2040 vastgesteld waarin de lange termijn visie voor de leefomgeving is beschreven.

Een stad met duurzame mobiliteit is één van de ontwikkelopgaven uit de omgevingsvisie met als leidend principe; “we kiezen voor duurzame en actieve mobiliteit met prioriteit voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer”. Om de stad bereikbaar en leefbaar te houden staat de auto niet langer centraal. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om als uitwerking van de omgevingsvisie een Omgevingsprogramma Mobiliteit op te stellen. Met deze uitwerking is in 2023 gestart, de afronding is in 2024.

Fietsen is schoon, stil en gezond. De Laan der Hoven is ingericht als fietsstraat, voor de Vermeerstraat is met bewoners een plan uitgewerkt voor een fietsstraat en ook op andere locaties zijn of worden verbeteringen aangebracht voor fietsers. Zo is de doorfietsroute naar Bunschoten dit jaar voor een groot deel gerealiseerd. Verder is de planologische procedure voor de doorfietsroute Amersfoort-Utrecht afgerond en kan deze in 2024 worden gerealiseerd. Ook is een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de route naar Hilversum.

De evaluatie op de ontheffing voor speed-pedelecs op het fietspad heeft ertoe geleid dat men ook in de toekomst de keuzevrijheid krijgt om te kiezen voor het fietspad of de rijbaan. De uitkomsten van de evaluatie en gesprekken met andere gemeenten hebben ertoe geleid dat de provincie en bijna alle buurgemeenten het ontheffingenbeleid hebben overgenomen. Hiermee wordt de speed-pedelec nog aantrekkelijker ten opzichte van de auto.

De OV-klantenbarometer leverde voor de streekconcessie waar Amersfoort binnen valt een rapportcijfer van 7,9 op. Dit komt overeen met de landelijk gemiddelde waardering. Om het openbaar vervoer voor meer mensen aantrekkelijk te maken werken we hard aan de toegankelijkheid. Samen met de provincie hebben we in beeld gebracht welke haltes toegankelijk gemaakt kunnen worden. Waar nodig willen we in 2024 starten met aanpassingen. Om de doorstroming voor de bus en het comfort voor de reizigers en chauffeurs te verbeteren, hebben we in Vathorst aanpassingen gedaan bij acht rotondes. We hebben ons lang ingezet voor een structurele nachttrein tussen Amersfoort Centraal en Utrecht Centraal in de weekenden. Vanaf december 2024 worden de nachttreinen definitief opgenomen in de nieuwe hoofdrailconcessie.

Om het Stationsgebied en Piet Mondriaanplein aantrekkelijker te maken, zijn we met ProRail gestart met de voorbereidingen voor het uitbreiden van de fietsenkelder aan de zuidzijde én de noordzijde van station Amersfoort Centraal. Op station Schothorst is in het kader van de ontwikkeling van het Hoefkwartier een tijdelijke selfservice fietsenstalling gerealiseerd ter vervanging van de huidige stalling die als gevolg van de ontwikkelingen moet verdwijnen. Hiermee wordt ook tijdens de gebiedsontwikkeling de OV-reiziger die de fiets als voor-/natransport gebruikt comfort geboden.

In 2023 waren diverse aanbieders van de deelvervoer actief in de stad: MyWheels en Greenwheels (deelauto’s), TIER (deelfietsen) en Check (deelscooters). Om de toegankelijkheid van stoepen te verbeteren zijn begin 2023 in de binnenstad 18 hubs voor deelfietsen en deelscooters aangelegd. Gebruikers mogen in de binnenstad alleen nog parkeren in de daarvoor ingerichte vakken. Later zijn er ook nog hubs in Kruiskamp en De Nieuwe Stad aangelegd. Eind 2023 is bij de nieuwbouwlocatie HIER! aan het Aalscholverpad een hub gerealiseerd, met twee deelauto’s en deelscooters. Ook zijn er veel gesprekken gevoerd met ontwikkelaars en aanbieders van deelvervoer om het beleid rondom deelvervoer en gebiedsontwikkeling verder vorm te geven.

In mei is in Amersfoort het eerste waterstoftankstation geopend op De Wieken-Vinkenhoef. Hier kan zowel waterstof worden getankt als elektrisch worden geladen door verschillende soorten voertuigen. In oktober zijn de eerste sleutels voor waterstof- bestelbussen aan ondernemers overhandigd. Samen met onze partners wordt hiermee invulling gegeven aan het Waterstofconvenant van 2021.

In 2023 is het nieuwe Parkeerbeleid als kaderstellend besluit aan de raad voorgelegd, om daarna in gesprek te gaan in de wijken over de concrete uitwerking en invulling. Naar aanleiding van een burgerinitiatief is er op 22 november een raadgevend referendum gehouden over het nieuwe parkeerbeleid. Na de uitslag van het referendum heeft de gemeenteraad met elkaar gedebatteerd en zijn moties en amendementen ingediend. Uiteindelijk heeft een meerderheid van de raad, na aanpassingen, met het raadsvoorstel ingestemd en zijn de kaders voor het parkeerbeleid vastgesteld. Bij de verdere uitwerking worden bewoners betrokken.

De verkeersveiligheid rondom de Nieuwe Poort is al langere tijd een punt van zorg. Omdat er veel woningbouwontwikkelingen rondom de Nieuwe Poort zijn moet deze op termijn fors worden aangepakt. Om nu al de verkeersveiligheid te verbeteren is in 2023 een proef uitgevoerd waarbij is gekeken naar de verkeersafwikkeling, de doorstroming van het OV en de verkeersveiligheid. De conclusie is dat door de tijdelijke maatregelen van de proef de verkeersveiligheid verbetert en dat dit niet ten koste gaat van de verkeersafwikkeling en het OV. De tijdelijke maatregelen worden in 2024 definitief gemaakt. Ook op andere punten in de stad  is de verkeersveiligheid verbeterd, zoals bij station Vathorst en Lovink. Hier komen voetgangers die van en naar het station lopen, fietsers op de doorfietsroute Amersfoort – Nijkerk, OV en verkeer van en naar winkelcentrum Vathorst bij elkaar. De aanpassingen houden ook rekening met de woningbouwontwikkelingen in de omgeving van het station en maken vergroening van het stationsgebied mogelijk. Veel aspecten om de groeiende stad leefbaar, bereikbaar en groen te houden komen hier bij elkaar.

Lasten, baten en saldo

bedragen x €1.000

16.465

2,5 %

3.134

0,4 %

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 13:38:20 met de export van 05/22/2024 10:58:24